Wtorek, 26 września 2017

Gotowa na biznes?

Kampania Public Relations jest pierwszą rzeczą, którą należy zaprojektować przed jakimikolwiek działaniami marketingowymi. To ogromne oparcie w sytuacjach kryzysowych.

Justyna Niebieszczańska

Tagi: Miasta Kobiet biznes

7 stycznia 2015, aktualizowano: 07-01-2015

Jeżeli nie jesteś w stanie opracować kampanii PR dla firmy, produktu czy usługi, to traktuj to jako znak ostrzegawczy. Może to oznaczać brak gotowości na prowadzenie biznesu z sukcesem. Każdy przedsiębiorca toczy bój o spełnienie marzeń - o sukces, o zysk. Wygrywają ci, którzy są bardzo dobrze przygotowani. Jeżeli nie kontrolujesz komunikacji w swojej firmie, to znaczy, że nie jesteś dobrze przygotowana i wystawiasz się na niebezpieczeństwo.


Kampania public relations jest pierwszą rzeczą, którą należy zaprojektować przed jakimikolwiek działaniami marketingowymi. Jest jak mapa z wyznaczoną trasą do celu. Uwzględnia też gorsze dni i jest ogromnym oparciem w sytuacjach kryzysowych.
Skąd się bierze gotowość na public relations? Oto trzy podstawowe kroki, które przygotują Cię do opracowania kampanii PR!

Krok pierwszy



Intrakomunikacja, czyli wywiad z samą sobą w celu uzyskania odpowiedzi na pytania: kim jesteś, jakimi zasadami kierujesz się w życiu, jakie są twoje priorytety. To jest pierwszy warunek prowadzenia udanych działań public relations.

Szukamy cudownych rozwiązań na zewnątrz firmy, zupełnie nie dostosowując ich do zasobu własnych możliwości i niepowtarzalnych atutów. Odpowiedź na te pytania uruchamia wiele możliwości, np. wprowadzenie zarządzania przez wartości, wykorzystania swoich mocnych stron, poznanie tego, co nas wyróżnia.

Krok drugi



Identyfikacja celu biznesowego i określenie ram czasowych jego realizacji. To nasze podstawowe zadania. Cel powinien ściśle wiązać się z określonym odbiorcą. Nie używam słowa klient, bo w public relations podstawą jest komunikacja i opieranie się na relacji człowiek - człowiek. Im więcej wiemy o swoim odbiorcy, tym mamy większą szansę precyzyjnie do niego trafiać i w konsekwencji osiągać wyznaczone cele.

Krok trzeci



Komunikacja. To sposób komunikowania się decyduje o tym, że firma rozwija się i umacnia. Nie wystarczy prosty schemat oparty na komunikacie, odbiorcy i nadawcy, bo dzisiaj przede wszystkim liczy się umiejętne budowanie relacji: kontakt z klientem, precyzyjna odpowiedź na jego potrzeby, otwartość na rozmowę.

Zadaniem public relations jest projektowanie przyjemnego, niezapomnianego przeżycia podczas robienia zakupu oraz budowanie wiarygodności przedsiębiorcy i firmy.

To nie dodatek



Często działania public relations są wprowadzane wówczas, kiedy firma ma dodatkowy budżet. Powinnyśmy pamiętać, że w przypadku mikroprzedsiębiorców (szczególnie tych z pasją) rozwiązania PR to najlepsza droga promocji. Tymczasem traktujemy je jak ekskluzywny dodatek, czasami zbytek. Niektóre firmy, organizując jakieś wydarzenie raz na rok i wydając informacje prasowe, nazywają te działania PR-em. Problem w tym, że PR nigdy nie jest jednorazowy - zawsze jest kompleksowym i skrojonym na miarę realnym pomysłem na udaną komunikację człowiek - człowiek. Jest kampanią nastawioną na odnoszenie zwycięstw w biznesie.

Jeżeli nie wiesz, od czego zacząć lub jeżeli czujesz, że biznes wymyka się Tobie z rąk, przystąp do testu gotowości. Już wiesz, jakie są pierwsze kroki. Poznaj siebie. Poznaj public relations.


Justyna Niebieszczańska
Specjalista public relations. Filolog klasyczny i angielski. Właściciel Agencji Public Relations BRIDGEHEAD PR (www.bridgehead.pl), manager kanadyjskiej firmy SciCan na Polskę i kraje nadbałtyckie, współorganizatorka Charmsów Biznesu.

Partnerzy Miast Kobiet

  • Consilis
  • Positivemind.pl
  • Focus
  • UM Bydgoszcz
  • Brigdehead
  • Teatr Polski
  • FKE
  • MCK Bydgoszcz
  • Dwór Artusa
  • Helios
  • Multikino
  • Cinema City