Wtorek, 24 października 2017

Przygotowana przyszła mama

Ciąża jest niesamowitym, ale i bardzo obciążającym okresem. Jeśli więc planujesz powiększenie rodziny, warto już wcześniej przygotować do tego swój organizm. Zacznij od profilaktycznych badań, zmian w diecie i odpowiedniej suplementacji - radzi Natalia Czekalska z Elite - Centrum Dietetyki, Coachingu i Treningu Indywidualnego, autorka książki „Kalorie to nie wszystko - sekrety dietetyka”.

Miasta Kobiet

WYKONAJ BADANIA LABORATORYJNE
http://m.7dni.pl/2017/09/orig/e0078-359637.jpg
Zdarza się, że to właśnie w trakcie ciąży wykrywane są takie choroby, jak niedoczynność tarczycy, choroba autoimmunologiczna Hashimoto czy też cukrzyca. Nie znaczy to jednak, że te problemy zdrowotne pojawiają się wraz z dzieckiem. Prawdopodobnie dowiedziałabyś się o nich wcześniej, gdybyś wykonywała profilaktyczne badania. Poza morfologią, badaniem moczu oraz poziomem glukozy warto pokusić się także o badanie hormonalne TSH, wolne hormony tarczycy oraz badanie insuliny na czczo. Jeśli jakiś wynik cię zaniepokoi, koniecznie umów się na wizytę do lekarza.



ZACZNIJ PIĆ DUŻO WODY
http://m.7dni.pl/2017/09/orig/e5dae-359633.jpg
Wypijaj minimum półtora litra wody dziennie, nie wliczając w to herbaty czy kawy. Najlepiej sprawdzi się czysta woda, ewentualnie z dodatkiem cytryny lub liści mięty, które nadadzą orzeźwiający smak. Nawodnienie będzie kluczowe po urodzeniu dziecka i korzystnie wpłynie na laktację.


JEDZ WIĘCEJ WARZYW I OWOCÓW
http://m.7dni.pl/2017/09/orig/43f58-359638.jpg
Dzięki temu zmniejszysz prawdopodobieństwo wystąpienia niedoborów w trakcie ciąży. Warto jak najczęściej sięgać po zielone warzywa, takie jak szpinak, natka pietruszki, szparagi czy brokuł. Zawierają naturalny kwas foliowy oraz duże dawki antyoksydantów, w tym witaminy C.


OGRANICZ LUB WYELIMINUJ PRZETWORZONĄ ŻYWNONŚĆ
http://m.7dni.pl/2017/09/orig/d17a3-359635.jpg
Zdecydowanie lepiej postawić na produkty wysokiej jakości. Zacznij czytać składy już teraz, a będzie ci łatwiej podejmować zdrowe decyzje w trakcie ciąży i po porodzie. Przede wszystkim unikaj żywności typu fast food, gazowanych napojów, słodyczy, produktów zawierających duże ilości konserwantów i sztucznych barwników, żywności z tłuszczami trans (margaryn, kruchych ciast, drożdżówek).


ZADBAJ O ZDROWY TŁUSZCZ W DIECIE
http://m.7dni.pl/2017/09/orig/131c5-359634.jpg
To m.in. tłuszcz (i jego odpowiednia podaż w diecie) zapewnia prawidłową pracę hormonów, tak ważnych, gdy staramy się o dziecko. Naucz się odpowiednio wykorzystywać różne jego źródła. Do smażenia używaj tylko oleju kokosowego, masła klarowanego lub smalcu gęsiego. Ze wszystkich olejów roślinnych (poza kokosowym) korzystaj tylko na zimno i nie poddawaj ich żadnej obróbce termicznej. Nie obawiaj się również mięsa czy jajek, staraj się jedynie kupować je z dobrego źródła.


SPOŻYWAJ MNIEJ CUKRU
http://m.7dni.pl/2017/09/orig/b727e-359639.jpg
Cukier nie wpływa zbyt korzystnie ani na twoje jelita, ani na samopoczucie, ani na gospodarkę glukozy we krwi. Unikanie lub choćby ograniczenie substancji słodzących (poza ksylitolem czy stewią) prawdopodobnie okaże się najlepszą profilaktyką, jeśli chodzi o cukrzycę ciężarnych.


WYRÓWNAJ POZIOM WITAMINY D3
http://m.7dni.pl/2017/09/orig/d1c70-359640.jpg
Najlepiej wykonać badanie 25 (OH) D3 i na podstawie wyniku dobrać odpowiednią dawkę. Jest to bardzo pomocne, ponieważ w okresie jesienno-zimowym nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć właściwej ilości tej witaminy. Dzieje się tak, gdy zbyt krótko przebywamy na słońcu. Co ciekawe, w okresie wiosenno-letnim czasami również mamy z tym problem - szczególnie wtedy, gdy smarujemy się kremami z filtrem, spożywamy zbyt mało cholesterolu, a nawet kiedy zakładamy przeciwsłoneczne okulary. Dobrym rozwiązaniem będzie więc odpowiedni suplement połączony z witaminą K2, przyjmowany we właściwej dawce (zwykle wyższej niż 2 tysiące jednostek).


DOSTARCZAJ KWASÓW OMEGA-3 (SZCZEGÓLNIE W FORMIE EPA I DHA)
http://m.7dni.pl/2017/09/orig/c594c-359632.jpg
Nasz organizm potrzebuje tych składników w dawce większej niż 1 gram na dzień - czyli np. dużej ilości oleju lnianego, surowych ryb czy orzechów. Każde z tych źródeł ma niestety również swoje wady. Olej lniany dostarcza kwasów omega-3, ale w innej formie niż EPA i DHA, więc jest gorzej przyswajalny. Ryby poddawane obróbce termicznej tracą zdecydowaną większość kwasów omega-3. Natomiast orzechy, poza wspomnianymi kwasami, zawierają bardzo dużo tych prowadzących do powstania stanów zapalnych. Nie zawsze więc uda nam się z samej żywności zrównoważyć zapotrzebowanie na te elementy. Z pomocą przychodzą tran, olej z kryla lub inny suplement z kwasami omega-3.


PAMIĘTAJ O KWASIE FOLIOWYM
http://m.7dni.pl/2017/09/orig/a1a75-359636.jpg
Większość kobiet wie, że kilka miesięcy przed zajściem w ciążę warto rozpocząć suplementować kwas foliowy. Ma to zapobiec problemom w rozwoju układu nerwowego dziecka. Trudność pojawia się w sytuacji, gdy nasz organizm nie potrafi przekształcić syntetycznego kwasu foliowego w ten, który może zostać wykorzystany, czyli w formę zmetylowaną. Dzieje się tak, kiedy mamy często spotykaną mutację genu MTHFR, a nawet gdy borykamy się z niedoborami magnezu. Jeśli więc decydujesz się na ten krok, to najlepszym wyborem będą tak zwane foliany zamiast kwasu. Namów na nie również swojego partnera. Wpłynie to pozytywnie na jego płodność.


PODSUŃ TEN ARTYKUŁ PARTNEROWI
http://m.7dni.pl/2017/09/orig/1a599-359631.jpg
Mężczyźni również nie powinni zaniedbywać przygotowań, szczególnie że tak naprawdę wszystkie te zalecenia będą pomocne nie tylko dla przyszłej mamy, ale i taty. Dodatkowo na męską płodność wpływają m.in.: koenzym Q10, selen, cynk, witamina E czy choćby likopen znajdujący się w pomidorach.



http://m.7dni.pl/2017/09/orig/f2afb-359641.jpg

Dziecko rodzi się w głowie




Rola, jaką psychika odgrywa w staraniu się o dziecko, bywa kluczowa. Psychologowie doszli do wniosku, że siła pozytywnego myślenia może usprawniać funkcjonowanie całego organizmu, łącznie z układem hormonalnym, którego praca jest tak ważna dla prawidłowego przebiegu procesu owulacji. Dlatego warto pamiętać o odpowiednim nastawieniu do ciąży, wizualizacji kolejnych jej etapów, porodu oraz już narodzonego dziecka. Takie ćwiczenia, wykonywane razem, mogą nie tylko stanowić dobry wstęp do obowiązków rodzicielskich, ale także wzmocnić więź pomiędzy partnerami.

Mając na uwadze tę wiedzę warto rozpocząć praktykować „pozytywne myślenie”. Jak to zrobić? Wyjaśnia dr Anna Hibner, psycholog z Akademii Rodzenia i Akademickiego Centrum Medycznego przy WSG:

- Im mniej napięcia czujesz w staraniu się o ciążę, tym lepiej. Ten jakże wyjątkowy moment nie powinien przysłaniać całego naszego życia. Pragnienie posiadania dziecka warto ustawić w grupie innych priorytetów i sukcesywnie pracować na to, by je zrealizować. Niepowodzenie w jednym z nich zawsze będzie rekompensowane sukcesem w innym.

- Pamiętaj o czerpaniu radości ze sfery intymnej. Nasza wiedza na temat ludzkiej płodności i rozrodczości nie powinna wpływać na spontaniczność zachowań w sypialni. Staranie się o dziecko z termometrem w ręku i sprowadzanie roli seksu jedynie do celów prokreacyjnych może nie tylko zakończyć się porażką, ale też znacznie popsuć relację z partnerem. Często ciąża pojawia się wtedy, gdy para zakończy świadome o nią starania, a do łóżka powrócą naturalność, spontaniczność i erotyzm.

- Daj sobie przyzwolenie na płacz i jawne przeżywanie trudnych emocji w razie niepowodzenia. To naturalne, że daremne próby rodzą frustrację i łzy - duszenie takich emocji w sobie wywołuje stres i może utrudnić następne próby.

- Oczyść przedpole - jeśli w związku są niedopowiedzenia, lęki, dawne urazy, czy tli się niepewność co do możliwości oparcia się na sobie nawzajem - koniecznie porozmawiajcie o tym, zanim zaczniecie się starać o dziecko. To bardzo ważne, aby te kwestie były wyjaśnione i nie stanowiły podświadomej blokady.

- Zmień nastawienie. Podstawowym błędem wielu osób walczących ze stresem jest chęć zlikwidowania czynnika, który go wywołuje. Często wystarczy po prostu zmienić swoje podejście - nabrać dystansu, nie brać wszystkiego do siebie, pofolgować sobie i porzucić ambicję bycia perfekcjonistką w każdym obszarze życia.

- Zwolnij. Nie wszystko musi być wykonane „na już”. Część zadań z powodzeniem może wykonać ktoś inny. Zwolnienie tempa życia i większa koncentracja na chwili obecnej sprawiają, że pojawiają się upragnione wolne chwile, które możesz przeznaczyć na wszystko, co sprawia przyjemność, relaksuje i nastraja pozytywnie.

- Zapoznaj się z technikami relaksacyjnymi. Ćwiczenia oddechowe nie tylko relaksują, ale też wyciszają umysł i niepożądane myśli.

- Skorzystaj ze wsparcia specjalistów. Rozmowa z psychologiem i spojrzenie na naszą sytuację trzeciej, obiektywnej osoby może rzucić nowe światło na nasze sprawy.

www.acm.byd.pl
www.akademia.byd.pl

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Partnerzy Miast Kobiet

  • Consilis
  • Positivemind.pl
  • Focus
  • UM Bydgoszcz
  • Brigdehead
  • Teatr Polski
  • FKE
  • MCK Bydgoszcz
  • Dwór Artusa
  • Helios
  • Multikino
  • Cinema City