Piątek, 16 listopada 2018

Dieta dla skóry

Truskawki, żurawina, brokuły i pomidory, czyli co jeść, żeby wyglądać zdrowo i młodo - porady dietetyczki.

Agnieszka Kudanowska

Tagi: zdrowie uroda dieta dobre odżywianie zdrowa cera

30 października 2018, aktualizowano: 30-10-2018

Gładka, świetlista cera - to chyba marzenie każdej z nas. Marzenie, które możemy zrealizować, jeżeli zadbamy o bogatą w odpowiednie składniki odżywcze dietę.


Skóra pełni mnóstwo ważnych funkcji, poczynając od regulacji temperatury, poprzez ochronę, a na wpływie na gospodarkę wodno-elektrolitową kończąc. Co ważne, wygląd skóry jest odbiciem procesów zachodzących w organizmie i w dużej mierze zależy od stanu zdrowia. To na niej w pierwszej kolejności odmalowuje się zmęczenie. Bladość może świadczyć o anemii, szarość i ziemisty kolor o niedotlenieniu, a wypryski i zmiany skórne - o zaburzeniach hormonalnych albo metabolizmu. Zły wpływ na skórę ma także promieniowanie UV.

Jak więc zadbać o zdrową, młodą cerę? Wiedza, którą dzisiaj dysponujemy, pozwala na znaczące, świadome opóźnienie procesu starzenia. Stosowanie odpowiedniej diety, dbanie o prawidłowy sen, picie wody, używanie dobrych środków pielęgnacyjnych i aktywność fizyczna umożliwiają dłuższe zachowanie młodego wyglądu, a także - co bardzo ważne! - chronią przed rakiem skóry.

Co powinniśmy jeść, jeżeli chcemy zadbać o skórę?

OWOCE



Są źródłem najlepiej przyswajalnych witamin i minerałów niezbędnych dla naszego prawidłowego funkcjonowania, mają mało kalorii i dużo błonnika. Ważne jest też takie zróżnicowanie diety, żeby dostarczyć organizmowi jak najwięcej naturalnych składników.

Warto jeść na przykład: borówki amerykańskie, truskawki, maliny, żurawinę - niezwykle smaczne, pełne witaminy C i antyoksydantów owoce, chroniące przed infekcjami, wspomagające procesy regeneracji komórek i obrony przed wolnymi rodnikami. Z kolei cytrusy dostarczą nam antyoksydantów, flawonoidów, witaminy C, karotenoidów, czyli całej kompozycji składników antyrakowych. Również czerwone winogrona posiadają odmładzające właściwości. Ze względu na dużą ilość tłuszczu ciekawym owocem jest awokado, które fantastycznie obniża cholesterol, wspomaga pracę serca i jeszcze do tego jest bardzo smaczne. Możemy je dodawać do sałatek zamiast oliwy lub smarować nim chleb!

WARZYWA



Prawdziwym magicznym pokarmem są brokuły - bogate w witaminę C, beta-karoten, kwercetynę, glutation, luteinę oraz chrom, chronią nas przed skutkami ubocznymi nadmiaru insuliny i glukozy we krwi. A pamiętajmy, że nadmiar glukozy we krwi to pierwszy krok w kierunku cukrzycy, która niszczy i dewastuje układ nerwowy oraz poszczególne narządy, a także utrudnia proces gojenia.

Mówiąc o warzywach, nie możemy zapomnieć o kapuście, roślinie z grupy krzyżowych, posiadającej silne działanie antyoksydacyjne. Kapusta pomaga usuwać szkodliwy estrogen, ma mnóstwo witaminy C i zachowuje bezcenne właściwości zarówno na surowo, jak i po lekkim podgotowaniu. Kolejnym źródłem składników odmładzających jest cebula, zapobiegająca powstawaniu skrzepów i podnosząca poziom lipoproteiny HDL. Jako źródło kwercetyny szczególnie poleca się cebulę czerwoną i żółtą, który neutralizuje substancje kancerogenne.

Koniecznie jedzmy też szpinak, pomidory i marchewkę. Szpinak, dzięki wysokiej zawartości kwasu foliowego oraz luteiny, chroni przed chorobami nowotworowymi i depresją. Smakuje świetnie na surowo lub zblanszowany jako warzywo do obiadu. Pomidory, bogate w likopen, jeden z najsilniejszych antyoksydantów, pozwalają zachować sprawność psychiczną i fizyczną, obniżają ryzyko zachorowania na raka trzustki, układu pokarmowego oraz szyjki macicy. Mogą nam towarzyszyć do każdego posiłku - na kanapkach, w sałatkach czy zupach. Co ważne, likopen nie traci właściwości po obróbce cieplnej! Z kolei marchewka, słynna z wysokiej zawartości beta-karotenu, przeciwdziała starzeniu się i licznym chorobom, podnosi odporność, poprawia pracę układu trawiennego, nadaje cerze delikatnie złocisty koloryt oraz chroni oczy.

KOLORY NA TALERZU



Kluczem jak najlepszego doboru warzyw i owoców powinien być kolor - więcej barwnika oznacza więcej składników aktywnych. Sprawdza się to choćby w przypadku czerwonej papryki, czerwonej cebuli, szpinaku lub natki, borówek i jagód. Oczywiście najwięcej składników znajdziemy w świeżych owocach i warzywach, dlatego w miarę możliwości nie poddawajmy ich zbyt długiej obróbce termicznej. Żeby witaminy były łatwiej przyswajalne, warto dodać do warzyw łyżkę oliwy z oliwek.

Każde warzywo i owoc ma działanie prozdrowotne i przeciwstarzeniowe. Nie zapominajmy też o produktach bogatych w białko - dzięki nim organizm będzie mógł się sprawnie odbudowywać. Tutaj także siła leży w różnorodności - ze względu na aminokwasy, które wzajemnie się uzupełniają. Za sprawą działania białka nasza skóra na dłużej zachowa sprężystość i elastyczność.

Na koniec - równie ważne jest picie odpowiedniej ilości płynów! Dzienne powinniśmy przyswoić od 1,5 do 2 litrów wody, szczególnie przy wysokich temperaturach na zewnątrz.


*AGNIESZKA KUDANOWSKA - dietetyk, kosmetolog, właścicielka Kosmetycznego Instytutu Dr Irena Eris w Bydgoszczy, doktorant Collegium Medicum UMK, członek Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków oraz Polskiego Towarzystwa Dietetyki. Aktywna uczestniczka konferencji naukowych i szkoleń zawodowych.

Partnerzy Miast Kobiet

  • Consilis
  • Positivemind.pl
  • Focus
  • UM Bydgoszcz
  • Brigdehead
  • Teatr Polski
  • FKE
  • MCK Bydgoszcz
  • Dwór Artusa
  • Helios
  • Multikino
  • Cinema City