MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wysokie oferty w przetargu dotyczącym rozbudowy zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Nowa, rozbudowa zajezdnia ma umożliwić m.in. pełną obsługę tramwajów niskopodłogowych.
Nowa, rozbudowa zajezdnia ma umożliwić m.in. pełną obsługę tramwajów niskopodłogowych. Tomasz Czachorowski
Otwarto oferty w przetargu na modernizację zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy. Zainteresowanych realizacją inwestycji jest sześć podmiotów, ale najniższa cena jest o blisko 25 mln zł wyższa niż planowane wydatki.

Istniejąca zajezdnia przy ul. Toruńskiej 278 została oddana do użytku w 1959 roku. Jest już częściowo wyeksploatowana i niedostosowana do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego. Jak informował ratusz, głównymi celami inwestycji ma być podniesienie konkurencyjności miasta poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania, dostępności, dostosowania do potrzeb osób w każdym wieku itp., a także umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych oraz wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.

Najniższą cenę w postępowaniu przetargowym, który wystartował na początku marca zaoferowała spółka Mirbud ze Skierniewic – 124,9 mln zł. Niewiele więcej oczekuje konsorcjum firm Budimex z Warszawy i KZN Rail w Krakowie – 125,43 mln zł. Pozostałe oferty są sporo wyższe, nawet o blisko 2,5 razy wyższe od planowanych wydatków. Miasto na zadanie zamierza przeznaczyć 100 mln zł. Bydgoszcz uzyskała w II edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych 65 mln zł na to zadanie.

Kolejne firmy proponują:

  • Tormel z Poznania – 137,69 mln zł;
  • Trakcja z Warszawy – 153,79 mln zł;
  • Strabag z Pruszkowa – 200,9 mln zł;
  • Balzola z Warszawy – 246 mln zł.

Wszyscy potencjalni wykonawcy gwarantują 7 lat odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady. Zamawiający przewidział możliwość wybrania najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej.

Duże zmiany

Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, sieci trakcyjnej i torowisk. Na ich miejscu powstaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych, myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym, a także szeroko rozumiana infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni w tym m.in.:

  • nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy;
  • parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami;
  • monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne;
  • instalacje elektryczne, trakcyjne, oświetlenia terenu;
  • instalacje wodno-kanalizacyjne, w tym hydrantowe, instalacje i sieci c.o.

– Warto podkreślić, że modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych – informował bydgoski ratusz.

Termin wykonania zamówienia to 26 miesięcy od daty zawarcia umowy. Podczas wykonywania robót budowlanych ma zostać zapewnione ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni i przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych. Prace budowlane na obiektach oraz roboty tramwajowe według planu mają być podzielone na podzadania, aby umożliwić wykonywanie pracy przewozowej na liniach tramwajowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Katastrofa śmigłowca z prezydentem Iranu. Co dalej z tym krajem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera