Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa mostów nad Brdą w Bydgoszczy. Szczegółowy plan prac i zmian w ruchu wokół Fordońskiej, Toruńskiej i Kazimierza Wielkiego

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Pierwsze większe zmiany w ruchu związane z budową mostów planowane są przy ul. Fordońskiej pod koniec czerwca.
Pierwsze większe zmiany w ruchu związane z budową mostów planowane są przy ul. Fordońskiej pod koniec czerwca. Dariusz Bloch
Do końca listopada mają być gotowe dwa nowe mosty nad Brdą w Bydgoszczy łączące ulicę Fordońską z Toruńską. Wiemy, kiedy planowane są kolejne zmiany w ruchu i zakończenie prac na poszczególnych odcinkach całej inwestycji.

Pierwsze duże zmiany w ruchu planowane są na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej i Łęczyckiej. – Od 15 czerwca planowane jest wykonanie robót przygotowawczych niezbędnych do ułożenia warstwy ścieralnej na północnej jezdni ul. Fordońskiej oraz nawierzchni bitumicznej na przejeździe przez torowisko. Do końca czerwca planowane jest wykonanie tych warstw i przełożenie ruchu na tę jezdnię – rozdział kierunków następować będzie poprzez tymczasowe rondo na ul. Łęczyckiej – informuje „Express Bydgoski” Marlena Karbowniak, p.o. rzecznika prasowego w spółce Trakcja.

Przełożenie ruchu umożliwi prowadzenie robót na jezdni południowej (od strony Brdy). – Prace na tym zakresie realizowane będą do końca kontraktu – dalsze zmiany organizacji ruchu w tym miejscu polegać będą na skierowaniu ruchu na nowo wykonany most (szacujemy, że nastąpi to w październiku) – przekazuje rzecznik.

Prace na mostach

Trakcja do końca października zamierza wykonać zasadnicze roboty na moście drogowym oraz najazdy na obiekt. Do końca września prowadzone będą prace związane z układaniem płyt torowych oraz szyn na sąsiednim obiekcie torowym i dojazdach. Przy ul. Kazimierza Wielkiego równolegle będą przebiegały roboty drogowe i branżowe (wodno-kanalizacyjne, teletechniczne, elektryczne).

– W październiku i listopadzie przewidujemy prace związane z budową sieci trakcyjnej, a następnie wystąpienie o pozwolenie na użytkowanie obiektu – zapewnia Marlena Karbowniak.

Po drugiej stronie rzeki

Trakcja prowadzi prace również przy ulicach Toruńskiej, Kazimierza Wielkiego i Perłowej. Niewielkie zmiany w ruchu, których kierowcy raczej nie odczują, przewidziane są po drugiej stronie Brdy już w poniedziałek 5 czerwca. – Na czas wykonywania robót na południowej jezdni ul. Toruńskiej planuje się przerzucenie ruchu kołowego z jezdni na północną dwuetapowo: od 05.06 na odcinek od skrzyżowania w kierunku zachodnim, a po jego wykonaniu – od wlotu wschodniego do skrzyżowania – przekazuje spółka.

Warstwy wiążące na północnej nitce ul. Toruńskiej mają zostać wykonane w ciągu tygodnia. Koniec prac na południowej jezdni z kolei ma nastąpić do końca wakacji. Obecnie po tej stronie rzeki ruch tramwajów na części odcinka odbywa się wahadłowo.

– Do końca lipca planujemy wykonać północny tor tramwajowy wraz z rozjazdem. Następnie wykonane zostaną roboty trakcyjne. Po zakończeniu tych robót (sierpień) nastąpi przełożenie ruchu tramwajowego na nowy tor i przystąpimy do wykonania toru po stronie południowej – odpowiada rzeczniczka Trakcji.

Podobnie sytuacja wygląda przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej i Perłowej, gdzie również w wakacje szykuje się przełożenie ruchu tramwajów na drugi tor. Obecnie wykonywany południowy ma zostać skończony w czerwcu, aby w lipcu wykonawca przygotował sieć trakcyjną. Ruch tramwajowy ma być przekierowany na nowy tor na przełomie lipca i sierpnia – wtedy rozpoczną się prace na torowisku po północnej stronie.

– Równolegle planujemy wykonać wszystkie roboty drogowe po stronie południowej, co umożliwi jednoczesne przekierowanie ruchu samochodowego z jezdni północnej na południową i rozpoczęcie robót drogowych na jezdni północnej. Planowana jest jedna zmiana tymczasowej organizacji ruchu – z jezdni północnej na nowo wykonaną południową – w sierpniu – stwierdza Marlena Karbowniak.

Kiedy i za ile?

Trakcja dodaje, że należy się liczyć z drobniejszymi lub krótkotrwałymi zmianami w zależności od tego, jakie będą wykonywane roboty, np. podczas wykonywania warstwy ścieralnej. Cała inwestycja miała kosztować 154 mln zł, ale wiadomo, że spółka wystąpiła o waloryzację kontraktu m.in. ze względu na wzrost cen spowodowany wojną za wschodnią granicą. Jak przekazuje nam wykonawca – rozmowy cały czas są prowadzone w formie mediacji.

Aby nie było zagrożenia utraty dofinansowania unijnego, inwestycja powinna zostać ukończona w 2023 r. (w umowie był to lipiec 2023 r.). – Termin zakończenia robót kwalifikowalnych (część torowa, skrzyżowania, itp.) planowany jest na koniec listopada 2023 r. – deklaruje spółka. Rzecznik dodaje, że między stronami prowadzone są obecnie rozmowy dotyczące zakończenia pozostałych prac – niektóre zakresy wykonywane muszą być w sprzyjających warunkach atmosferycznych (np. oznakowanie poziome).

Zobacz wideo: Mieszkańcom nie podoba się rozszerzona strefa płatnego parkowania

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo