Jeżeli nie jesteś w stanie opracować kampanii PR dla firmy, produktu czy usługi, to traktuj to jako znak ostrzegawczy. Może to oznaczać brak gotowości na prowadzenie biznesu z sukcesem. Każdy przedsiębiorca toczy bój o spełnienie marzeń - o sukces, o zysk. Wygrywają ci, którzy są bardzo dobrze przygotowani. Jeżeli nie kontrolujesz komunikacji w swojej firmie, to znaczy, że nie jesteś dobrze przygotowana i wystawiasz się na niebezpieczeństwo.
Kampania public relations jest pierwszą rzeczą, którą należy zaprojektować przed jakimikolwiek działaniami marketingowymi. Jest jak mapa z wyznaczoną trasą do celu. Uwzględnia też gorsze dni i jest ogromnym oparciem w sytuacjach kryzysowych.
Skąd się bierze gotowość na public relations? Oto trzy podstawowe kroki, które przygotują Cię do opracowania kampanii PR!
Krok pierwszy
Intrakomunikacja, czyli wywiad z samą sobą w celu uzyskania odpowiedzi na pytania: kim jesteś, jakimi zasadami kierujesz się w życiu, jakie są twoje priorytety. To jest pierwszy warunek prowadzenia udanych działań public relations.
Szukamy cudownych rozwiązań na zewnątrz firmy, zupełnie nie dostosowując ich do zasobu własnych możliwości i niepowtarzalnych atutów. Odpowiedź na te pytania uruchamia wiele możliwości, np. wprowadzenie zarządzania przez wartości, wykorzystania swoich mocnych stron, poznanie tego, co nas wyróżnia.
Krok drugi
Identyfikacja celu biznesowego i określenie ram czasowych jego realizacji. To nasze podstawowe zadania. Cel powinien ściśle wiązać się z określonym odbiorcą. Nie używam słowa klient, bo w public relations podstawą jest komunikacja i opieranie się na relacji człowiek - człowiek. Im więcej wiemy o swoim odbiorcy, tym mamy większą szansę precyzyjnie do niego trafiać i w konsekwencji osiągać wyznaczone cele.
Krok trzeci
Komunikacja. To sposób komunikowania się decyduje o tym, że firma rozwija się i umacnia. Nie wystarczy prosty schemat oparty na komunikacie, odbiorcy i nadawcy, bo dzisiaj przede wszystkim liczy się umiejętne budowanie relacji: kontakt z klientem, precyzyjna odpowiedź na jego potrzeby, otwartość na rozmowę.
Zadaniem public relations jest projektowanie przyjemnego, niezapomnianego przeżycia podczas robienia zakupu oraz budowanie wiarygodności przedsiębiorcy i firmy.
To nie dodatek
Często działania public relations są wprowadzane wówczas, kiedy firma ma dodatkowy budżet. Powinnyśmy pamiętać, że w przypadku mikroprzedsiębiorców (szczególnie tych z pasją) rozwiązania PR to najlepsza droga promocji. Tymczasem traktujemy je jak ekskluzywny dodatek, czasami zbytek. Niektóre firmy, organizując jakieś wydarzenie raz na rok i wydając informacje prasowe, nazywają te działania PR-em. Problem w tym, że PR nigdy nie jest jednorazowy - zawsze jest kompleksowym i skrojonym na miarę realnym pomysłem na udaną komunikację człowiek - człowiek. Jest kampanią nastawioną na odnoszenie zwycięstw w biznesie.
Jeżeli nie wiesz, od czego zacząć lub jeżeli czujesz, że biznes wymyka się Tobie z rąk, przystąp do testu gotowości. Już wiesz, jakie są pierwsze kroki. Poznaj siebie. Poznaj public relations.
Justyna Niebieszczańska
Specjalista public relations. Filolog klasyczny i angielski. Właściciel Agencji Public Relations BRIDGEHEAD PR (www.bridgehead.pl), manager kanadyjskiej firmy SciCan na Polskę i kraje nadbałtyckie, współorganizatorka Charmsów Biznesu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Niewielu wie, że jest wnukiem Wodeckiego. Leo Stubbs już raz próbował sił w rozrywce
- Lodzia z "Rancza" bardzo się zmieniła. Na nowych zdjęciach trudno ją rozpoznać
- Tak dziś wygląda syn Olejnik. Jerzy Wasowski wyrósł na przystojnego mężczyznę
- Szok, w jakim stroju paradowała 16-letnia Viki Gabor! Ludzie pytają, gdzie są rodzice