MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ilu będzie bydgoszczan za 20 lat i jak ograniczyć odpływ mieszkańców?

Sławomir Bobbe
Inwestycja Nordic Development - ogromny Nordic Haven to obecnie największa inwestycja mieszkaniowa w naszym mieście
Inwestycja Nordic Development - ogromny Nordic Haven to obecnie największa inwestycja mieszkaniowa w naszym mieście Tomasz Czachorowski
Najbardziej ponure prognozy mówią o tym, że do roku 2035 liczba bydgoszczan ma spaść o 70 tysięcy. To tak, jakby oderwano od Bydgoszczy cały Fordon.

[break]
- Ze względu na różnicę liczby ludności w poszczególnych miastach wojewódzkich, najlepiej posługiwać się wskaźnikiem salda migracji na pobyt stały (tzn. różnicę liczby osób przyjeżdżających na pobyt stały i wyjeżdżających na pobyt stały do innych części kraju lub za granicę) w przeliczeniu na 10 000 mieszkańców danego miasta - piszą autorzy raportu serwisu rynekpierwotny.pl

A to akurat wskaźnik, który pokazuje duży demograficzny problem Bydgoszczy - pod względem ujemnego salda migracji znajdujemy się na trzecim miejscu w Polsce wśród miast wojewódzkich.

- To nie są najlepsze informacje, ale migracja dotyczy wielu polskich miast - zauważa Jakub Mikołajczak, radny Rady Miasta Bydgoszczy. - Byłbym jednak optymistą. Dlaczego? Po raz kolejny cieszą dane, które przyszły z Powiatowego Urzędu Pracy w Bydgoszczy - bezrobocie znajduje się na rekordowo niskim poziomie, a bydgoskie firmy szukają pracowników. To oznacza, że przyjeżdżać do nas będą ludzie spoza miasta. Zapewne początkowo będą wynajmować mieszkania, ale z czasem część z nich osiedli się u nas na stałe - uważa radny.

Niektórzy wracają

Radny dostrzega też inny trend związany z migracjami. - Myślę, że ci, którzy mieli wyjechać, już z miasta wyjechali. Za to wiele osób po początkowym zachłyśnięciu się wizją mieszkania na terenach podmiejskich widzi, że wiąże się to również z wieloma niedogodnościami, w postaci chociażby długich dojazdów, część z nich wraca więc do miasta. Inni - choć rozważali zbudowanie domu pod Bydgoszczą, wolą kupić go lub zbudować w mieście - uważa radny.

Sposobem na zatrzymanie takich mieszkańców miała być oferta zakupu miejskich działek po promocyjnych cenach. Ratusz chwali się programem „Zbuduj swój dom w Bydgoszczy”, tyle że w ciągu dwóch lat jego funkcjonowania miasto zbyło 23 nieruchomości pod budownictwo jednorodzinne w oparciu o oddanie terenów w użytkowanie wieczyste (stan na czerwiec 2015 roku).

Gdynia dla gdynian

Niektóre miasta, na przykład Gdynia, oferuje swoim mieszkańcom sporo różnych bonusów - warunkiem korzystania z nich jest jednak zamieszkiwanie w mieście. Taki zabieg powoduje, że choć niektórzy i tak wyprowadzają się z Gdyni, pozostają tam zameldowani. Dlaczego to takie ważne? Bo jeśli nawet nie przebywają w samym mieście, płacą tam podatki. - Powinniśmy zrobić wszystko, by nie rzucać deweloperom kłód pod nogi i ułatwić im proces nabywania działek budowlanych - miasto musi się rozwijać - uważa radny Jakub Mikołajczak.

Za i przeciwBudują wtedy, gdy mają dla kogo

Stolica tradycyjnie przyciąga najwięcej nowych mieszkańców, także na pobyt stały.

Znacznie więcej nowych lokali w relacji do liczby mieszkańców budowano na terenie miast cechujących się dodatnim saldem migracji osób w wieku produkcyjnym. Najwięcej w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i dynamicznie rozwijającym się Rzeszowie.

W miastach, które mają problem z zatrzymaniem pracowników, deweloperzy nie byli zbyt aktywni.

Najgorzej pod tym względem było w Kielcach, Bydgoszczy, Katowicach, Opolu, Łodzi i Lublinie.

[Źródło:rynekpierwotny.pl]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera