Najlepszy pokarm dla mózgu

Miasta Kobiet

Co ma wspólnego jedzenie z funkcjonowaniem mózgu? Okazuje się, że naprawdę wiele. Dietetyczka Olimpia Przyjemska* radzi, co jeść, aby usprawnić pamięć, koncentrację, zdolności poznawcze i przeciwdziałać chorobom układu nerwowego.

AWOKADO
Ten owoc ma tyle samo entuzjastów, co przeciwników, ale trzeba przyznać, że jest jednym z najzdrowszych produktów w naszych sklepach. Zawarte w nim: zdrowy nienasycony tłuszcz oraz witamina K i kwas foliowy chronią przed udarem, ale także przyczyniają się do poprawy funkcji poznawczych, zwłaszcza pamięci i koncentracji. Awokado jest również bogate w witaminy B i C, które nie są wytwarzane w organizmie i muszą być uzupełniane codziennie.

BURAKI
Najnowsze badania wykazują, że naturalne azotany zawarte w burakach zwiększają przepływ krwi do mózgu, pomagając w osiągnięciu sprawności umysłowej. Dodatkowo podczas ciężkich treningów buraki pomagają podnieść poziom energii i wydajności.

ZDROWE TŁUSZCZE
Prawdziwa oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia to naprawdę pokarm dla mózgu. Dzięki potężnym przeciwutleniaczom, znanym jako polifenole, może nie tylko usprawnić uczenie się i pamięć, ale także odwrócić zmiany związane z wiekiem. NNKT - znane jako nienasycone kwasy tłuszczowe - pomagają również zwalczać ADDL - białka, które są toksyczne dla mózgu i wywołują chorobę Alzheimera. Wiele korzyści przynosi też spożywanie oleju kokosowego. Niektóre badania wykazują, że ma on wpływ na opóźnienie zaniku pamięci w niektórych chorobach związanych ze starością.

ROZMARYN I KURKUMA
Co mają przyprawy do naszej umysłowej sprawności? Okazuje się, że np. olej rozmarynowy ma wiele zalet. Kwas karnozowy, jeden z głównych składników rozmarynu, pomaga chronić mózg przed neurodegeneracją, chorobą Alzheimera i udarami. Zbawienna jest także kurkuma, pomagająca zwiększać poziom przeciwutleniaczy i utrzymywać system immunologiczny w zdrowiu. Poprawia też pobór tlenu przez mózg, zapewniając czujność i zdolność przetwarzania informacji.

ZIELONE WARZYWA
Pamiętacie bajkę o marynarzu imieniem Popeye, który szczególną siłę zyskał po zjedzeniu szpinaku? Okazuje się, że jest w tym ziarno prawdy, bowiem zielone warzywa, takie jak jarmuż, boćwina czy sałata rzymska, pełne są witamin A i K. Ale jak to się ma do mózgu? Przeprowadzone badania w grupie osób starszych dowiodły, że spożywanie zielonych warzyw w znacznym stopniu spowolniło rozwój chorób związanych z zanikiem umiejętności poznawczych. Wśród „zielonych tytanów” nie można zapomnieć o brokule, który dzięki wysokiej zawartości witaminy K i choliny pomoże zachować pamięć.

GORZKA CZEKOLADA
Na sam koniec coś przyjemnego dla ciała i ducha - w rzeczywistości ciemna czekolada jest naprawdę pożyteczna dla naszego organizmu! Zawiera flawonoidy, które mają właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Mogą również pomóc obniżyć ciśnienie krwi i poprawić przepływ krwi do mózgu i serca, tym samym usprawniając ich pracę. Te wspaniałe właściwości czekolada zawdzięcza zawartemu w niej kakao. Jego składniki według naukowców mogą usprawniają pamięć, a także pomagają w spowolnieniu procesów starzenia.

*Olimpia Przyjemska

specjalistka w dziedzinie dietetyki, przyjmuje pacjentów w kilku gabinetach na terenie województwa kujawsko-pomorskiego: w Bydgoszczy, Toruniu, Rypinie oraz w Brodnicy.

Wideo

polecane: Flesz: Koniec świata jest blisko? Kilka już za nami...

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3