Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przypominamy, o czym powinni pamiętać kierowcy, zanim spadnie śnieg

S, profiauto
Parlamentarny zespół do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego pracuje nad wprowadzeniem obowiązku używania opon zimowych. Może on zostać uregulowany ustawowo już w przyszłym roku.

Parlamentarny zespół do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego pracuje nad wprowadzeniem obowiązku używania opon zimowych. Może on zostać uregulowany ustawowo już w przyszłym roku.

Parlamentarny zespół ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego chce wprowadzenia zakazu używania w okresie zimowym opon z głębokością bieżnika mniejszą niż 4 mm, nieprzystosowanych do warunków pogodowych. Zgodnie ze wstępną propozycją zapisów, kierowcy zobowiązani byliby do jazdy na zimowych lub uniwersalnych oponach w okresie od 1 listopada do 15 marca, z możliwością odstępstwa od tej reguły w razie dodatniej temperatury powietrza bądź niewystępowania opadów śniegu. Propozycja budzi sporo kontrowersji, mimo iż z badań TNS Polska wynika, że aż 91 procent Polaków zmienia opony na zimowe.

<!** reklama>

- Charakteryzują się one bardziej miękką mieszanką bieżnika - mówi Bogumił Papierniok, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto. - Dzięki temu znacznie lepiej przylegają do asfaltu w warunkach niskich temperatur, nawet wtedy, gdy nie pojawiły się jeszcze pierwsze opady śniegu. Opony należy wymienić zatem już wówczas, gdy średnia temperatura powietrza spada poniżej +7 stopni Celsjusza.

Nie rozgrzewaj na postoju

Nim rozpocznie się okres zimowy, warto zaktualizować swoją wiedzę na temat niektórych przepisów ruchu drogowego - np. dotyczących możliwych mandatów za rozgrzewanie auta na postoju i odśnieżanie przy włączonym silniku. Art. 60 ust. 2 pkt 3 Ustawy o ruchu drogowym zabrania pozostawiania pracującego silnika na obszarze zabudowanym podczas postoju, a więc dłużej niż minutę. Aktualny taryfikator mandatów przewiduje w takim wypadku karę 100 zł. Jeśli pozostawienie uruchomionego silnika podczas postoju wiąże się z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem, kara może wynieść nawet 300 zł.

Przygotowania do zimy za kierownicą powinny także objąć zabiegi techniczne - m.in. konserwację uszczelek samochodowych, zapobiegającą przymarzaniu drzwi i okien. Należy ją przeprowadzić przy użyciu smaru silikonowego, wystrzegając się smarów na bazie olejów mineralnych, które mogą doprowadzić do rozpuszczenia uszczelek.

Warto też wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy - pamiętajmy o kilkukrotnym użyciu spryskiwaczy, aby wypłukać z przewodów i dysz letni płyn.

Sprawdź akumulator

Nim nadejdzie zima, warto także sprawdzić w serwisie stan akumulatora i układu ładowania. Ta czynność - trwająca zaledwie kilka minut - może oszczędzić kierowcom sporo kłopotu. Współczesne samochody są oparte w dużej mierze na układach elektrycznych i elektronicznych, więc system akumulator - alternator pełni w nich kluczową rolę. Wymiany nie w pełni sprawnego lub np. zasiarczonego akumulatora lepiej dokonać w warunkach serwisowych niż zimą np. na 20-stopniowym mrozie.

Fachowcom można zlecić przed zimą także dobór odpowiedniego oleju silnikowego. - Najwłaściwsze zimą byłyby oleje typu 0W-xx czy 5W-xx, ale oleje typu 10W-xx również są dobre - uzupełnia Bogumił Papierniok.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!