Soki i suplementy

Sylwia RybackaZaktualizowano 
Jednym z najpopularniejszych suplementów zażywanych wiosną i latem są preparaty z beta-karotenem. Czy pomagają uzyskać piękną opaleniznę?

Jednym z najpopularniejszych suplementów zażywanych  wiosną i latem są preparaty z beta-karotenem. Czy pomagają uzyskać piękną opaleniznę?
<!** Image 3 align=none alt="Image 212822" sub="[fot. sxc.hu]">
Badania przeprowadzone na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu dowodzą, że beta-karoten jest substancją, która znacznie wpływa na poprawę kondycji naszej skóry.  Wszystkie osoby, które poddały się badaniom, zaobserwowały poprawę stopnia gładkości oraz zmniejszenie suchości i szorstkości skóry. Po stosowaniu beta-karotenu aż 97 proc. uczestników badania stwierdziło poprawę jej kolorytu.

<!** reklama>Katarzyna Błoch, kosmetolog-farmaceuta badająca naukowo wpływ tej substancji na skórę, stwierdza: - Nie od dziś wiadomo, że opalona skóra wygląda o wiele ładniej i zdrowiej. Dobrze jest zażywać beta-karoten w suplementach lub pić sok z marchwi oraz stosować kosmetyki z dodatkiem witamin A i E.  Mają tę właściwość, że przyspieszają proces melanogenezy (powstawania barwnika, a więc opalenizny), a także dodatkowo chronią skórę przed niekorzystnym działaniem promieni UV.

Czym jest beta-karoten?

Większość z nas beta-karoten kojarzy z marchwią i sokami marchwiowymi. Jednak czym tak naprawdę jest? - Beta-karoten w wątrobie i jelicie zostaje przekształcany w witaminę A, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu - wyjaśnia Beata Dobkowska, zastępca dyrektora operacyjnego ds. produkcji Marwit sp. z o.o. - Wpływa na stan zdrowia błon śluzowych i tkanki nabłonkowej, z której zbudowana jest między innymi skóra zewnętrzna, drogi oddechowe i przewód pokarmowy. Odpowiednie jej spożycie wspomaga wzrost kości, sprawność układu pokarmowego i proces widzenia. Witamina A jest niezbędna dla normalnego wzrostu, rozwoju, rozmnażania oraz sprawności układu odpornościowego. Bezpiecznym źródłem witaminy A jest beta-karoten i dlatego powinniśmy dostarczać go z naturalnych źródeł w codziennej diecie. Wypicie butelki soku pokrywa ponad 100 proc. dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę A.

Gdzie go znajdziemy?

Najpopularniejszym źródłem beta-karotenu jest marchew, jednak - jak przekonuje dietetyk Natalia Wojciechowska z Centrum Dietetycznego Natur House - nie tylko. - Beta-karoten znajdziemy w żółtych i pomarańczowych warzywach takich, jak: marchew, dynia, pomidory oraz żółtych i pomarańczowych owocach: morele, brzoskwinie, nektarynki, melony i mango. Jego źródłem są także zielone warzywa liściaste i tu wymienić należy szpinak, kalafior, brokuły, sałatę, cykorię, kapustę włoską,  liście buraka, rzepę, gorczycę oraz inne warzywa i owoce, np. szparagi, groszek, wiśnie, czy suszone śliwki.

Suplementy pomagają?

Nie tylko w aptekach, ale także w prawie każdej drogerii znajdziemy preparaty z beta-karotenem, które reklamowane są jako te, które gwarantują nadanie brązowego kolorytu naszej skórze. Czy na pewno pomagają? Dietetyk Natalia Wojciechowska wyjaśnia - Suplementy diety zawierające beta-karoten mają swoich przeciwników, jak i zwolenników. Ci, którzy myślą, że samo przyjmowanie tabletek zapewni piękną opaleniznę, są w błędzie. Samo przyjmowanie tabletek na pewno nie wywoła takiego efektu, ponieważ główne działanie beta-karotenu to ochrona przed wolnymi rodnikami, których ilość w organizmie wzrasta pod wpływem działania promieni słonecznych. - stwierdza. - Przyjmowanie suplementów zawierających beta-karoten na pewno jednak nie zaszkodzi. Mogą one dostarczyć naszemu organizmowi skutecznych antyutleniaczy i pomóc w walce z wolnymi rodnikami. Warto więc zacząć łykać takie suplementy np. przed letnim okresem, by brązowić naszą skórę, można je także brać przez cały rok, traktując je jako suplement  uzupełniający naszą dietę w witaminy. Ich działanie ochronne przed promieniami UV polega przede wszystkim na walce z wolnymi rodnikami.

W aptekach i drogeriach

Środki z beta-karotenem znajdziemy w aptekach i drogeriach. Katarzyna Błoch zaznacza, że najlepiej wybierać te od farmaceuty. Dlaczego? - Jeśli chcemy kupić suplementy, to najlepiej w pigułkach w aptece. Należy zwrócić uwagę na zawartość czystej substancji przypadającej na jedną tabletkę, ponieważ często wartości te są zakłamane. Najistotniejszym na opakowaniu jest więc ilość substancji na sto gramów masy tabletkowej - zaznacza.

Umiar jest niezbędny

Spożywając warzywa i owoce z beta-karotenem należy zachować umiar. Stosowanie go ładnie podkreśli naszą opaleniznę, jednak nadmiar może wiązać się z pojawieniem się na skórze pomarańczowych plam. Dietetyk Natalia Wojciechowska stwierdza: - Dzienne zapotrzebowanie na beta-karoten dla dorosłego człowieka wynosi od 15 do 30 mg (100 gramów świeżej marchwi zawiera ok. 15 mg beta-karotenu). Przy założeniu, że obrana marchewka waży ok. 45 g, łatwo obliczyć, że średnio dziennie zjadać powinniśmy około trzech marchewek. Co ciekawe, szklanka soku ze świeżej marchewki zawiera ok. 9 mg beta-karotenu, czyli wystarczą maksymalnie trzy szklanki soku dziennie - stwierdza dietetyk.**

polecane: FLESZ: Wybory do Parlamentu Europejskiego. To musisz wiedzieć.

Wideo

Materiał oryginalny: Soki i suplementy - Miasta Kobiet

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3