Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stylowa ofensywa

Kamil Pik
Kia ewoluowała, by dzisiaj kusić i zadziwiać. Dwa modele auta przekazaliśmy w kobiece ręce, by sprawdzić, czy to nie tylko słowa.

Kia ewoluowała, by dzisiaj kusić i zadziwiać. Dwa modele auta przekazaliśmy w kobiece ręce, by sprawdzić, czy to nie tylko słowa.

<!** Image 7 align=none alt="Image 220649" sub="Fot.: Kamil Pik">

Jeszcze na początku XXI wieku większość spośród kierowców nie szukała swoich wymarzonych samochodów wśród koreańskich produkcji. Rozwój i zmiany, jakie zaszły w pojazdach spod znaku kia w ostatnich latach, sprawiły jednak, że mogą one skutecznie konkurować z najbardziej uznanymi markami. Ewolucja kii zaczęła się w 2006 roku od zatrudnienia Petera Schreyera na głównego stylistę koncernu. Wcześniej pracował on dla Audi i Volkswagena odpowiadając za stworzenie, m. in. audi TT i golfa IV.

<!** Image 3 align=none alt="Image 220649" sub="Fot.: Kamil Pik">

Sztandar koncernu

Postanowiliśmy więc przekonać się, jak w praktyce sprawdzają się auta sygnowane tym znanym nazwiskiem, a produkowane w Azji. Na pierwszy ogień poszła kia cee`d drugiej generacji. Cena tego modelu zaczyna się od 49 990 złotych w przypadku najniższej wersji wyposażenia auta ze stukonnym silnikiem DOHC o pojemności 1,4 litra. - Na testową jazdę otrzymałam jednak pojazd w wersji wyposażenia L z silnikiem 1,6 GDI o mocy 135 KM - wyjaśniła Aleksandra Rubczak-Grzegorzewska, wcielająca się w rolę testerki.


W 2006 roku Kia na głównego stylistę koncernu zatrudniła Petera Schreyera. Wcześniej pracował on dla Audi i Volkswagena odpowiadając za stworzenie m. in. audi TT i golfa IV.


- Już na pierwszy rzut oka cee`d uwodzi swoją linią. Smukła sylwetka z szeroko rozstawionymi przednimi reflektorami skojarzyła mi się z przyczajonym kotem, mrużącym oczy. Stoi on spokojnie, by już po chwili dynamicznie ruszyć do ataku - dzieli się wrażeniami Ola. - Tak też było z cee`dem. Już po przejechaniu kilkuset metrów przekonałam się, że 135 koni mechanicznych pozwala na naprawdę dynamiczną jazdę.

<!** Image 4 align=none alt="Image 220649" sub="Fot.: Kamil Pik">

Zanim jednak ruszyliśmy w trasę, mieliśmy okazję przyjrzeć się dokładnie wykończeniu wnętrza i bagażnikowi. Jeśli chodzi o ten pierwszy element, to Koreańczycy nie pozostawili niczego, do czego można by się przyczepić.

Rozwiązania stylistyczne w kabinie są proste, ale zadbano o wszystkie detale tworząc wrażenie skromnej elegancji. Bagażnik całkiem pojemny jak na auto klasy C - 380 l lub po złożeniu tylnej kanapy 1380 l. Dodatkowa niespodzianka została schowana pod wyściółką dna bagażnika.

<!** Image 5 align=none alt="Image 220649" sub="Fot.: Kamil Pik">

Podnosząc ją nie od razu widzimy koło zapasowe. Najpierw docieramy do sprytnie zaprojektowanego pojemnika z wieloma przegródkami, w którym możemy schować sporo niewielkich rzeczy.

Aktualnie sprzedawany model cee`da w testowanej wersji wyposażono również w system KiaSmartKey, pozwalający otwierać i uruchamiać auto bez użycia kluczyka, podświetlane klamki zewnętrzne, dwustrefową klimatyzację z filtrem przeciwpyłowym i jonizatorem powietrza. Warto również zwrócić uwagę na system wspomagania kierownicy kiaflexsteer z trzema trybami pracy Komfort, Normal i Sport.

<!** Image 6 align=none alt="Image 220649" sub="Fot.: Kamil Pik">

- Test odbywał się przy bardzo intensywnie święcącym słońcu, co pozwoliło wychwycić kolejny plus tego auta. W wielu autach przy takich warunkach pojawia się problem z odczytaniem informacji z zegarów, szczególnie jeśli są to wyświetlacze elektroniczne.

W tym przypadku zegary są tak wyraźne i czytelne, że mogą posłużyć za wzór - zwraca uwagę kierowca.

Jak samochód sprawdza się w kobiecych dłoniach? - Auto prowadzi się stabilnie i przewidywalnie. Przyjemnie też obsługuje się 6-biegową skrzynię manualną. Podczas jazdy zauważyłam też, że auto lubi działać na wyższych obrotach. Sprawuje się wówczas znacznie lepiej. Myślę jednak, że kia cee`d znajdzie bardzo wielu fanów szczególnie w wersjach z silnikami 1,6 litra - konkluduje Ola. - Dojedziemy nią wygodnie i na zakupy, i na wakacje z dzieckiem.

Rio de Kia

Mniejszym i o innym przeznaczeniu autem jest kia rio reprezentującą segment B. - Rio jest nieduże, bez potężnego silnika pod maską, ale zaprojektowane w bardzo dobrym guście i pieczołowicie wykończone. To idealne rozwiązanie, jeśli chcemy jeździć po mieście, do pracy i na zakupy - komentuje Ola Rubczak-Grzegorzewska. - Doskonale sprawdziło się również przy parkowaniu. Niewielki promień skrętu i asystent parkowania w połączeniu z gabarytami rio sprawiły, że mogłam wcisnąć się w nawet bardzo małe miejsca parkingowe.


Wygodne i ze smakiem wykończone  wnętrze oraz komfortowe prowadzenie auta sprawiają, że może to być dobry wybór, jeśli szukamy małego samochodu. Dwa przetestowane modele spod znaku kia oraz rosnąca sprzedaż tej marki pozwalają wysnuć wniosek,  że konkurencja może obawiać się o swoją pozycję na rynku.


Testowana kia rio ma silnik 1,2 litra DOHC CCVT o mocy 85 KM i w wersji wyposażenia XL kosztuje 52 490 złotych. Jednak najtańszą wersję możemy kupić już za 39 990 złotych. W rio nie dostaniemy systemu SmartKey, ale np. na klimatyzację z systemem chłodzenia schowka możemy jak najbardziej się zdecydować.

<!** Image 8 align=none alt="Image 220649" sub="Fot.: Kamil Pik">

W standardzie otrzymamy systemy odpowiadające za bezpieczeństwo (ABS, EBD - rozdział siły hamowania, ESC - stabilizacja toru jazdy, czy HAC, wspomagający ruszanie na wzniesieniu).

Cee`d to najważniejszy model w gamie koreańskiego koncernu i jego rozwój podąża w jak najbardziej słusznym kierunku. Już dogonił część konkurencji w segmencie C i nie zatrzymuje się w postępie. Rio natomiast to typowy, niewielki miejski pojazd.

Nieduży silnik pozwala na oszczędną jazdę po ruchliwych arteriach miast. Wygodne i ze smakiem wykończone wnętrze oraz komfortowe prowadzenie auta sprawiają, może to być dobry wybór, jeśli szukamy małego samochodu.

Dwa przetestowane modele znaku kia oraz rosnąca sprzedaż tej marki pozwalają wysnuć wniosek, że konkurencja może obawiać się o swoją pozycję na rynku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!