Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zapnij pasy. Ważysz dwie i pół tony!

oprac. sier, Szkoła Jazdy Renault, krbrd.gov.pl
Lepiej ich nie zapinać, by nie zostać uwięzionym podczas pożaru auta. Przy małych prędkościach - np. w mieście - pasy są niepotrzebne - to tylko niektóre powtarzane mity.

Lepiej ich nie zapinać, by nie zostać uwięzionym podczas pożaru auta. Przy małych prędkościach - np. w mieście - pasy są niepotrzebne - to tylko niektóre powtarzane mity.

Przy zderzeniu czołowym, nawet przy prędkości nieuznawanej za niebezpieczną, rzędu 64 km/h, może dochodzić do przeciążeń do 30 g (przyspieszenie 30 razy większe niż przyspieszenie ziemskie). Wtedy mężczyzna o wadze - 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub/i innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła... 2,5 tony. Jest wówczas jak pocisk, który miażdży tego, który znajduje się przed nim. Skutki zderzenia ze stałą przeszkodą przy prędkości 100 km/h równają się natomiast upadkowi z wysokości 40 metrów. Może więc, mimo że czasem to niewygodne, jednak warto zapinać pasy?

<!** reklama>

Jak informuje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45 proc. ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50 proc. Mimo to, w Polsce tylko średnio 71 proc. osób siedzących z przodu zapina pasy, z tyłu - zaledwie 60 proc.

Jak radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault, pasy nie tylko podnoszą bezpieczeństwo.

- Pasy spajają nasze ciało z samochodem, dzięki czemu bardziej czujemy ruchy pojazdu, czyli jesteśmy w stanie szybciej i dokładniej reagować. Ma to duże znaczenie szczególnie na zakrętach, ponieważ dzięki pasom siedzimy stabilnie i nie potrzebujemy trzymać się kierownicy - wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Pas działa tym skuteczniej, im ściślej i dokładniej przylega do ciała. Pas dolny powinien znajdować się jak najniżej na biodrach, opinając je, a pas poprzeczny powinien być umieszczony blisko szyi. Żeby pas spełniał swoją rolę, niezbędna jest odpowiednia pozycja, czyli pozycja siedząca, dlatego w podróży nie można odsuwać zbyt mocno oparcia fotela - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Są oczywiście zwolennicy różnych teorii, które mają usprawiedliwiać niezapinanie pasów. Sceptycy twierdzą, że zapięte pasy mogą uniemożliwić wydostanie się z płonącego pojazdu. Statystyki wypadków wskazują jednak, że jedynie 0,5 proc. wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta. Według innej teorii podczas wypadku lepiej zaś... wypaść z samochodu niż być w nim uwięzionym. Badania wskazują, że w przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę ryzyko odniesienia ciężkich ran w wypadku jest 25 razy większe. Natomiast ryzyko śmierci jest sześć razy większe. 

***

Kto nie musi zapinać pasów podczas jazdy

Art. 39. Prawa o ruchu drogowym mówi, że kierujący samochodem oraz osoba przewożona pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są zobowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy.

Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:

1) osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów

2) kobiety w widocznej ciąży

3) kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera

4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminu

5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, CBA, Straży Granicznej, inspektora kontroli skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza sił zbrojnych - podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej

6) funkcjonariusza BOR podczas wykonywania czynności

7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej

8) konwojenta podczas przewożenia pieniędzy

9) osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!